SHPORA.net :: PDA

Login:
регистрация

Main
FAQ

гуманитарные науки
естественные науки
математические науки
технические науки
Search:
Title: | Body:

4)Соціальні відносини. Кастова система.


У південно-азіатських суспільствах реалізація життєвих завдань і потреб

індивіда в основному відбувається в сімейно-родинному колі. Переважна

більшість населення в Індії, Непалі, Шрі-Ланці, Пакистані та Бангладеш

терпляче несе тягар сімейно-родинних обов'язків відповідно своєму особистого

статусу по відношенню до інших, і в цьому ж колі, насамперед, шукає собі

життєвої підтримки.

За ставленням до сім'ї Індія теж є своєрідною країною. Переважають моногамні

сім'ї. Серед індійців — мусульман поширена полігамна сім'я у формі полігінії

(один чоловік — кілька жінок). В ладакхів (Джамму і Кашмір) розповсюджена

унікальна форма полігамії — поліандрія (одна жінка — кілька чоловіків, як

правило, братів).

Шлюб є домінантою соціального життя в даному регіоні. Сімейна організація і

шлюбні звичаї іноді демонструють архаїчні форми, а також мають деякі

регіональні відмінності. В даний час все більшого поширення, особливо в

містах, отримує парна моногамна (так звана мала) сім'я, хоча історично і

почасти в залишкових проявах тут виявлялися і полігамні, шлюби. Характерним

явищем, особливо в північній частині регіону, була велика сім'я, з якою

пов'язуються звичаї сорорат (одруження на сестрі дружини) та левират

(одруження на вдові брата). У селах (і переважно у вищих каст) існувала

заборона на повторний вихід заміж вдів, особливо "на сторону".

Чітко розрізняються сфери, за які відповідальні чоловік або дружина. Він

зазвичай економічно забезпечує і охороняє сім'ю, відає бюджетом та

витратами, здійснює всі покупки для сім'ї та її відносини з "зовнішнім

світом", допомагає жінці в справах, що вимагають особливих фізичних зусиль,

наприклад, чоловічою справою вважається прасування. Вона відповідає за

приготування їжі, прибирання будинку, догляд за маленькими дітьми, її слово

- вирішальне при виборі шлюбних партнерів для дорослих дітей, вона більше

інших відповідальна за підтримання загального порядку і життєрадісного

емоційного тонусу в сім'ї. На рівні сімейно-родинних відносин непомітно

якогось етикетної нерівності між чоловіком і дружиною. Однак в Шрі-Ланці

вважаються найбільш незалежними. Шлюби у в даний час дуже міцні. Розводи є

великою рідкістю, моральна установка на збереження сім'ї як найвищої

цінності дуже сильна і в основному це пояснюється відповідальністю за дітей.

КАСТОВА СИСТЕМА

На початку I тисячоліття до н. е.. в Індії стали складатися варни -

брахмани, кшатрії, вайш'ї і шудри, усередині яких в процесі подальшого

поділу праці і росту професійної диференціації з'явилися касти.

Станово-кастовий розподіл древнього суспільства аж ніяк не є винятковою

особливістю Індії. Процес утворення варн був поступовим і тривалим, і

початок його відноситься ще до періоду індо-іранської спільності. Та

обставина, що вже в Рігведі (хоча і в більш пізній - X книзі, гімн 90)

викладається міфологічне пояснення походження варн, показує, що варни до

цього часу пройшли тривалий шлях розвитку. Коли остаточно склалося

рабовласницьке держава, розподіл всіх вільних на чотири варни було оголошено

одвічно існуючим, результатом божественного промислу і було освячене

релігією. Згідно з найбільш поширеною богословської версії, бог-творець

всього сущого - Брахма-Праджапаті видихнув брахманів із своїх уст, кшатріїв

створив з рук, вайшьев - з стегон і шудр - із ступень. Найважливішим у

системі варн було закріплення певної ієрархії. Вищою вважалася варна

брахманів, потім кшатріїв, далі вайшьев і нарешті шудр. Привілейоване

положення брахманів пояснюється тим, що вони були хранителями давніх

традицій, тлумачами священного закону і виконавцями ритуалу.

Виконання жрецьких обов'язків було привілеєм брахманів, військова справа -

кшатріїв. Вайшьям наказувалося займатися землеробством, скотарством,

ремеслами і торгівлею; шудри - перебувати на службі в трьох «вищих» варн.

Втім відомо, що вже в давнину-брахмани, наприклад, не всі були жерцями, а

були й землеробами, служили в царській адміністрації і т. д.

Перехід з однієї варни в іншу заборонявся, так як приналежність до них

визначалася народженням; шлюби між представниками різних варн засуджувалися,

особливо якщо жінка належала до більш високої варни, чим чоловік.

Для кожної варни була сформульована своя дхарма - закон чесноти, сукупність

правових, моральних, етичних та інших норм життя, що визначають правила

поведінки кожної людини залежно від його суспільного становища.

Крім того, існувало безліч правил для членів кожної варни щодо виконання

ними обрядів, їх поведінки в повсякденному житті і спілкування з членами

інших варн.

Крім спільності і спадкоємності професії, ознаками касти є ендогамія

(укладення шлюбів обов'язково всередині касти) і спільність релігії.

Система суворих заборон відділяла касти одну від іншої .

З ускладненням виробничої діяльності людей в процесі розвитку феодалізму

кількість каст зростала. У сучасній Індії налічується близько 3000 каст. У

найбільш закінченому вигляді кастова система існує в даний час в індусів,

тобто послідовників індуїзму, але в якійсь мірі її пережитки є і у сикхів, і

у індійських мусульман, і у індійських християн. До цих пір ще більш-менш

повсюдно шлюби, за рідкісним винятком, полягають згідно кастовим звичаям

всередині касти. Шлюби між представниками різних каст, хоча і заохочуються в

даний час урядом.Найчастіше вони зустрічаються серед інтелігенції, міських

робітників, значно рідше в селі - у селян.

Найбільша кількість каст пов'язано з ремеслом або сільським господарством.В

історії Індії цілі епохи відзначені боротьбою мас трудящого населення проти

кастових обмежень.

У Шрі-Ланці існує кастова система, генетично й історично вона пов'язана з

індійською. Однак у становленні цієї системи і в її сучасних рисах

простежується чимале своєрідність, пов'язане, зокрема, з пануванням в

ідеології буддизму, який спочатку виступав проти станових відмінностей.

Населення Шрі-Ланки в значній мірі зрівнює поняття про родової

приналежності. Визначальною рисою тут часто виступає не тільки професійна,

але й релігійна приналежність, що проявляється в поширеності терміна "куди"

(рід) для позначення і власне кастової одиниці.