SHPORA.net :: PDA | |
Main FAQ гуманитарные науки естественные науки математические науки технические науки Соціологічний позитивізм та соціологічний психологізм Позитивізм
Соціальний дарвінізм Людвиґ Ґумплович - засновник соціального дарвінізму. Суспільство як сукупність груп людей, що ведуть між собою боротьбу за виживання, вплив і панування. Він обґрунтував положення про неминучість соціальної нерівності людей, стверджуючи, що будь-яка людина або група прагне до підкорення слабших і що в цьому проявляється природний суспільний закон боротьби за існування Л. Ґумплович один з перших уводить в соціологію поняття "соціальний конфлікт", який, на його думку, є органічною формою взаємин між людьми і соціальними спільнотами всередині кожного суспільства і в стосунках між різними суспільствами. Вчення А. Смолла про розв'язання соціального конфлікту А. Смолл приділяв увагу проблемі переходу від конфлікту до соціальної злагоди і погодження. Соціологія й повинна виступати в ролі ефективного компонента "соціальної технології" та "соціальної інженерії", метою яких є сприяння гармонізації соціальних структур і відносин. (соціологи, досліджуючи суспільство, повинні попереджати про назрівання соціальних конфліктів, описувати та аналізувати причини їхнього виникнення...) Соціального дарвінізму: - природній відбір; - боротьба за існування; - виживання найпристосованіших; - вроджена агресивність людини тощо. Расово-антропологічна школа Жозефа Артура де Ґобіно вважав головними причинами розвитку суспільства расові особливості, чистота раси розглядається ним як основна спонукальна сила розвитку цивілізації.(занепад західноєвропейської цивілізації, створеної білою расою на чолі з арійцями.) Основні положення расово-антропологічної школи зводяться до визнання, що: - соціальне життя і культура є лише наслідком дії расово-антропологічних чинників; - раси в головними суб'єктами історичного процесу; - раси поділяються на "вищі" й "нижчі"; - змішування рас призводить до фізичної і культурної деградації суспільства; - соціальна поведінка людини детермінована (зумовлена) біологічною спадковістю. Географічний напрям Генрі Томас Бокль вважав, що суспільний розвиток залежить насамперед від зовнішніх географічних факторів - клімату, їжі, ґрунтів і ландшафту. Основними положеннями географічного напряму в соціології в: - абсолютизація ролі природних факторів (таких, як клімат, ландшафт, великі річки, близькість до морів чи океанів, специфіка географічного розташування тощо); - недооцінка специфіки суспільства та масштабів діяльності людини із перетворення природного середовища в культурне, потенціалу змін, закладеного у внутрішній взаємодії соціальних і духовних чинників; - однозначна залежність психологічних і культурних процесів від фізичних факторів зовнішнього середовища. Проблема взаємозв'язку природи і суспільства проблему органічного зв'язку суспільства і природи, проблему відповідальності людини за надмірне втручання у природне середовище і хижацьке використання природних ресурсів. Основні принципи позитивізму - соціальні явища підпорядковуються законам, спільним для всієї дійсності; немає жодних специфічних соціальних законів, які б не були модифікацією законів, що діють у природі; - соціологія повинна будуватися за взірцем позитивних природничих наук; - методи соціологічних досліджень мають бути аналогічними до природничо-наукових; усі соціальні явища повинні описуватися в кількісних вимірах; - найважливішим критерієм науковості соціології є об'єктивність змісту знання; соціологічне знання не повинно містити споглядальних міркувань, а описувати соціальну дійсність незалежно від нашого до неї ставлення; - людина розглядається переважно як природна істота з вродженими біопсихічними властивостями; вона неспроможна до соціальної творчості й не відіграє самостійної ролі у житті та розвитку суспільства. Психологізм Найважливіший чинник людського буття - роль людської психіки і свідомості. Основні течії соціологічного психологізму Концепції соціологічного психологізму в кінці XIX - на початку XX ст. виникають практично одночасно у кількох країнах Західної Європи та США. Серед них можна виокремити три основні групи теорій: - соцієтальні течії, які об'єднує спроба тлумачення суспільного життя як результату розвитку свідомого начала та розгляд психіки індивіда як продукту суспільства; - групові течії, представники яких вважають, що соціальні процеси і явища пояснюються через дію психіки соціальних груп; - індивідуалістичні течії, в основі яких лежить переконання" що сфера соціального зумовлена дією індивідуальних психічних чинників і тому повинна досліджуватися через аналіз психіки індивіда. 1 група течій Психологічний еволюціонізм Лестер Ворд використовує ідею Г. Спенсера про всезагальну еволюцію і розвиток людства як її вищий етап, але намагається наповнити цю еволюцію людським змістом. Найвищим якісним ступенем еволюції всього сущого є соціогенія, тобто синтез всіх природних сил, який складається під час космо-, біо- та антропогенезу. -телічним, тобто цілеспрямованим і творчим характером, -усвідомленим прагненням до прогресу (від грец. - мета). -людські бажання - сила, спочатку прості (прагнення втамувати голод, спрагу, статеві потреби), а пізніше складніші інтелектуальні, моральні, естетичні потреби, реалізація яких у творчій діяльності людини й забезпечує розвиток суспільства та досягнення ним меліоризму, або поліпшення і вдосконалення. 2 група течій Психологія натовпу Ґюстава Лебона вважав, що сучасна йому цивілізація є продуктом інтелектуальної творчої еліти, але життя європейського суспільства на порозі XX ст. знаменує собою початок якісно нового етапу розвитку: на заміну "ери еліти" приходить "ера натовпу", "ера маси".Настання "ери натовпу" Ґ. Лебон розглядає як початок занепаду цивілізації. Натовп - група людей, охоплених спільними настроями, прагненнями й почуттями, і вирізняє такі характерні риси натовпу: - зараженість спільною ідеєю; - відчуття непоборності власної сили і всемогутності; - втрата почуття відповідальності; - нетерпимість, догматизм, схильність до навіювання; - готовність до імпульсивних дій та бездумного наслідування лідерів тощо. Типи натовпів "різнорідні" (або гетерогенні, на зразок вуличних натовпів, які збираються стихійно і випадково на місці якоїсь події: аварії, зіткнення автомобілів, нещасного випадку та ін.) "однорідні" (або гомогенні, на кшталт релігійних сект, східних каст або класів). У натовпах діє закон "духовної єдності", що спричиняє перетворення індивіда, який потрапив у натовп, на безвольний автомат із придушеними раціональними началами, на ірраціональну істоту, яка прагне до негайної некритичної реалізації навіяних їй зовні ідей. Наслідком перебування людини у натовпі є втрата нею індивідуальності, інтелекту, розумових задатків, - тобто її деперсоніфікація, знеособлення. 3 група течій Інстинктивізм Вільям Мак-Дуґал: рушійна сила поведінки людини - це інстинкти, або вроджена схильність сприйняття всього існуючого, що супроводжується певними емоційними станами, а також настанова на дію та вироблення імпульсу до такої дії. В. Мак-Дуґалу належить так звана гормічна концепція (від грец. - приводити в рух). У "горме" уособлена вітальна, тобто життєва, енергія організму, яка спонукає його до руху й розвитку. Концепції мають спільну рису - психологічний редукціонізм, тобто зведення соціального до психічного, намір шукати ключ до пояснення всіх соціальних явищ і процесів у психіці індивіда, групи чи суспільства як колективного цілого. |